Kundehistorier

Juni 15, 2017
App bidrager til effektiv og økonomisk bestillingskørsel

App bidrager til effektiv og økonomisk bestillingskørsel

Keolis Serviceresor varetager specialbefordring af skoleelever, ældre og handicappede i områderne omkring Jönköping og Norrköping i det sydlige Sverige. I 2013 begyndte Keolis Serviceresors chauffører at benytte app’en FlexMate (i Sverige markedsført som HDCom), der henter oplysninger om ture fra de trafikselskaber, som bestiller turene. For Keolis Serviceresor har det vist sig at være en både brugervenlig og meget økonomisk fordelagtig løsning. 

”Når vores chauffører skal hente og bringe passagerer, har de brug for at vide, hvem passagererne er, og hvilken type tur de skal køre,” fortæller Andreas Hansson, der er teamchef hos Keolis Serviceresor. ”Det er vigtigt for chaufføren at vide, om det fx er et barn, der skal køres i skole, eller om det er en ældre borger, der skal på hospitalet. I 2013 begyndte vi at bruge app’en FlexMate, som giver chaufførerne de oplysninger, de har brug for.”

Ideel til Android
”Før vi fik FlexMate, havde vi en app fra en anden it-udbyder, men den fungerede ikke ret godt på Android-enheder,” fortsætter Andreas Hansson. ”Den var udviklet til Windows Phones, og vi ønskede at bruge Samsung Galaxy-tablets. Vi valgte derfor FlexMate, som i øvrigt viste sig at være meget billigere, så vi fik også en økonomisk gevinst ved at skifte.”

Nyttig turinformation og GPS-funktion
”Det bedste ved FlexMate er, at den på enkel vis fortæller chaufførerne, hvor de skal hente passagererne, og hvor de skal sætte dem af, siger Andreas Hansson. ”Derudover kan chaufføren se passagerens navn, telefonnummer og forskellige andre oplysninger. Fx om der skal være plads til en kørestol i bilen, og om passageren selv skal betale for turen. Desuden er der en indbygget GPS-funktion, som vi har meget stor glæde af. Chaufføren behøver bare at klikke med fingeren på skærmen for at få vist sin rute, så selv hvis han skal hente nogen, der bor i en skov, kan han let finde vej. Det fungerer helt perfekt.”

Bedre udnyttelse af vognene
I begyndelsen oplevede Keolis Serviceresor nogle mindre problemer med at spore vognene via GPS-funktionen, men i dag virker det, som det skal. Andreas Hansson uddyber: ”Hvis en chauffør bliver færdig med sin rute før tid og kan nå at transportere nogle flere passagerer, kan han via FlexMate give besked om, hvor han er, og at han er ledig. På den måde kan vi udnytte vognene bedre.” 

Høj brugervenlighed
”Det betyder meget for os, at app’en er så brugervenlig, som den er,” understreger Andreas Hansson. ”Det tager kun chaufførerne få minutter at lære at bruge FlexMate, og i dag har vi 92 vogne, der er koblet op på app’en. Når vi af og til skal have tilføjet en ny vogn, tager det kun få timer, fra vi kontakter Holmedal [et selskab i Trapeze Group, red.] til FlexMate fungerer i den nye vogn. Holmedal sørger for kontakten og opkoblingen mod de trafikselskaber, vi modtager bestillingerne fra, og så skal chaufføren bare downloade app’en. Det er virkelig nemt!” 

Ønsker opfyldt gennem fortsat udvikling 
Keolis Serviceresor giver Holmedal besked, efterhånden som der opstår nye behov og ønsker til, hvad FlexMate skal kunne. ”Holmedal er gode til at sørge for, vi får de funktionaliteter, vi har brug for. Selvfølgelig kan de ikke give os alt, men jeg vil skyde på, de har opfyldt 90 % af vores ønsker, og de arbejder løbende med at forbedre app’en,” slutter Andreas Hansson. 

OM KEOLIS SERVICERESOR

Antal medarbejdere:     Cirka 200
Antal vogne, der bruger FlexMate:     92
Opgave:     Bestillingskørsel i områderne omkring Jönköping og Norrköping i det sydlige Sverige.
Trapeze-/Holmedal-produkt:     FlexMate (i Sverige kendt under navnet HDCom) – en app, der forbinder vogne, trafikstyringscentral og ”back office” i realtid ved hjælp af håndholdte eller fastmonterede terminalenheder, baseret på Android styresystem.

Vil du gerne se med egne øjne, hvordan løsningen virker? Så book en demo med en af vores konsulenter.

 

 

 

 

”Det bedste ved FlexMate er, at den på enkel vis fortæller chaufførerne, hvor de skal hente passagerne, og hvor de skal sætte dem af.”

- Andreas Hansson, teamchef hos Keolis Serviceresor

Kontakt os Book en demo Se løsninger